Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Aktualności

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Dr Łukasz Fiedeń z nagrodą w konkursie im. K. Czapiewskiego pod patronatem KPZK PAN

Dr Łukasz Fiedeń z nagrodą w konkursie im. K. Czapiewskiego pod patronatem KPZK PAN

Dr Łukasz Fiedeń zdobył pierwszą nagrodę w czwartej edycji konkursu im. Konrada Czapiewskiego pod patronatem Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Polskiej Akademii Nauk na najlepszą pracę doktorską z zakresu gospodarowania przestrzenią

Od 2020 r. Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN organizuje konkurs na najlepszą pracę doktorską z zakresu gospodarowania przestrzenią.

Przy wyłanianiu laureatów konkursu Kapituła bierze pod uwagę, w szczególności:

  • aktualność zagadnienia;
  • jakość merytoryczną pracy;
  • wniesienie znacznego wkładu w rozwój nauki w danej dyscyplinie;
  • nowatorski i twórczy charakter pracy;
  • zakres badań i metodyka zastosowana przy ich opracowaniu;
  • znaczenie pracy z perspektywy społecznej (aplikacyjnej);
  • edytorski poziom pracy.

 

Kapituła Konkursu w składzie: prof. dr hab. Tomasz Komornicki, Przewodniczący KPZK PAN, prof. dr. hab. Wioletta Kamińska, prof. dr hab. inż. arch. Piotr Lorens, dr hab. Aleksandra Nowakowska, prof. UŁ, prof. dr hab. inż. arch. Aleksander Noworól, dr Agnieszka Rzeńca w 2023 r. najlepiej oceniła pracę dr. Łukasza Fiedenia Strategie mobilności i zachowania społeczne mieszkańców pozametropolitalnych obszarów wiejskich o słabej dostępności transportu publicznego przygotowaną w Zakładzie Rozwoju Regionalnego IGiGP UJ pod kierunkiem dr. hab. Krzysztof Gwosdz, prof. UJ i dr. Roberta Guzika.

W ocenie Kapituły Praca doktorska wyróżnia się bardzo aktualnym tematem, dobrym umocowaniem w literaturze, oryginalną metodyką oraz wartościową aplikacyjnie interpretacją. Na szczególne podkreślenie zasługuje komplementarne wykorzystanie analiz GIS, danych statystycznych oraz metod jakościowych. Łukasz Fiedeń oparł się w swych badaniach na dostępnych danych macierzowych (w zakresie migracji oraz dojazdów do pracy), co pozwoliło na zwiększenie precyzji badania. Autor przygotował też własną geobazę zawierającą lokalizację przystanków transportu publicznego. Przeprowadził szczegółową analizę rozkładów jazdy oraz badanie GIS w zakresie czasów dojścia z miejsc zamieszkania do przystanków. W efekcie zaproponował autorski wskaźnik FAI obrazujący dostępność każdego adresu do miasta powiatowego transportem publicznym w relacji do dostępności transportem indywidualnym samochodowym. W tych samych gminach przeprowadzone zostały ankiety obejmujące łącznie 1,6 tys. gospodarstw domowych. Jest to skala pozwalająca uznać nagrodzoną pracę doktorską za niezależne „małe kompleksowe badanie ruchu”.

Więcej informacji można odnaleźć na stronie KPZK PAN.

Praca doktorska jest dostępna w Biuletynie Informacji Publicznej UJ.